Kävimme maalaamassa kunnan matkailupalvelujen näyteikkunaa. Lopputuloksena oli päiväkodin lasten, eskarilaisten ja ukrainalaisten lasten yhteistyönä maalattu taideteos.
🎵Äiti antoi mulle rahaa, osta vähän kalaa. Minä poika pyydystinkin suuren, suuren valaan. Mitä sanoi valas tää, pyrstö heilui tättärää. No miks, no siks, no kun se oli valaskala...🎶
"Kerro meille, kerro meille, nimesi, nimesi. Sitten näytä temppu, aivan oma temppu, hip, hip, hei - hip, hip, hei!" (Sävelenä Jaakko kulta)
Yksi lapsista oli keskellä, muut kulkivat piirissä laulaen. Laulun loputtua piiri pysähtyi ja keskellä olija sanoi oman nimensä ja teki keksimänsä liikkeen tai tempun. Piirissä olijat tekivät saman liikkeen. Keskellä olija sai valita seuraavan temppuilijan.
Hienoja temppuja lapset keksivätkin! Välillä pyörähdettiin lattialla, tehtiin tasapainoilutehtävä yhdellä jalalla seisten, hypättiin kohti kattoa ja tehtiin monta muuta temppua.
Musiikkihetkellä soitimme erilaisia rytmejä soittimilla ja käsiä taputtaen. Tässä soitellaan rytmikapuloilla "Vuorenkuninkaan luolassa" -näytelmämusiikista (In the Hall of the Mountain King) tehtyä rytmiharjoitusta. Tästä youtubesta löytyvästä harjoituksesta lapset pitivät kovasti.
"Uudestaan, uudestaan!"
"Soitetaan tää vielä kerran, jooko!"
"Tää oli paras laulu!"
Alla linkki musiikkiin, mikäli innostutte kotona rytmittelemään vaikka koko perheen voimin 🎵🎶🎶🎵
"Keltainen ja pyöreä" -soitinruno esitettiin pienelle yleisölle. Aikuinen luki runoa ja näytti samalla kuvasta, minkä soittimen vuoro oli milloinkin soida. Esiintymisen harjoittelun ja soittimen käsittelyn lisäksi piti olla tarkkana, milloin tuli oma vuoro soittaa omaa soitinta.
"Muurahaiset marssivat" -rytmileikissä rytmikapulat laitettiin ensin tuntosarviksi pään päälle ja marssittiin piirimuodostelmassa lorun mukaan. Sitten käännyttiin piirin keskustaan ja soitettiin rytmikkäästi kapuloilla aikuisen lukeman lorun tahdissa.
Uusi heittopeli vaatii tarkkuutta. Samalla harjoitellaan vähän matematiikkaakin, kun lasketaan, montako pistettä tuli yhteensä.
Viskareiden tunnetaitotuokiolla pohdittiin pöytäteatterin avulla, miltä tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle tai sanotaan kaverille rumasti. Lapset olivat innokkaita esittäjiä ja keksivät uutta tarinaa. Sitten aikuinen kertoi jonkun tilanteen, ja lapset saivat näyttää omista tunnekorteistaan, miltä kyseinen asia heistä tuntuisi. Lopuksi jokainen sai keksiä oman tilanteen ja kertoa sen kavereille, ja muut näyttivät, mikä tunne heille tästä asiasta tulisi. Kävimme samalla hyviä keskusteluja voimakkaita tunteita aiheuttavista tilanteista, ja miten ne voisi ratkaista ja niistä selvitä.
Tunnetaitohetken lopussa jokainen sai kehun "Kehukoneelta".
- "Jatka samaan malliin!"
- "Sä oot söötti!"
- "Sulla on kauniit silmät."
- "Olet kirkkain tähti!"
- "Olet kultainen!"
- "Onnistuit hyvin!"
Vinkki 😉 Kehukoneen saa ladattua puhelimeen PlayKaupasta. Toimii kannustajana esim. pukemistilanteessa, lelujen siivouksessa tai jonkun tehtävän tekemisessä. Kun lapsi on tehnyt jonkin asian sovitusti, hän saa painaa kehukoneen hahmoa, joka antaa lapselle positiivisen palautteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti